Wednesday, August 29, 2007

عفوا ... المواطن الذي طلبته غير موجود بالخدمة حاليا... ولا هيكون بالخدمة أصلان عشان مالوش لازمة

بيقولك الأمم المتحدة قررت أنها تعمل استبيان . الناس دول شايفين ان الناس بقت كتير اوي واكيد في ناس ملهاش لازمة عشان كده قرروا انهم يسالوا الناس سؤال واحد انت ليه المفروض تعيش؟؟ هتفرق في ايه لو مت او عشت

يعنى انت بروح امك مش عالم في الذرة ولا رائد فضاء ولا أديب وروائي
دا انت حيالله حته طالب في هندسة وزيك زي اي شاب في مصر
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله الراجل ماقلش حاجة غلط انا فعلا ممكن اكون زي اي حد بس متهيألي ممكن اكون أثرت في حياة ناس حواليا ممكن اكون خلتهم يعملوا حاجة كويسة.
انا في بنت بحبها أوي ووجودي في الحياة ليها معنى عشان انا مش عايش لنفسي انا نصي التاني ليها يمكن احلامنا بسيطة اوي بس انا متاكد ان وجودنا مع بعض هيخلينا مواطنين صالحين أو حتى لما تنصح واحد صاحبك بحاجة كويسة يعملها او حتى في وجودك مع نفسك وكونك متصالح مع نفسك بيأثر فيك وبيخايك انسان ليك معنى وكيان. كلنا بنتوه جوه الدنيا وبياخدنا من حاجات كتير أوي بس بص جواك ولمعنى انك تكون انسان في محيط يسمى كرة أرضية

فكر مع نفسك ولو تهت ارجع تاني واسأل نفسك... انا لازم اعيش عشان متألش من الامم المتحدة
في فيلم اسمه " pay it forward" الفيلم ده بيحكي عن قصة ولد المدرس طلب منه انه يعما حاجة لخدمة المجتمع
فكر وقال انا لو عملت حاجة خير أو علمت اتنين حاجة كويسة فا ممكن الاتنين دول يعملوا نفس الموضوع مع اتنين تانين وهكذا
قد ايه فكرة بسيطة ممكن تخلي ليك معنى

فكروا كويس هرجعلكم تاني

No comments: