Friday, October 12, 2007

تفتكر انك هتموت قبل يوم القيامة؟؟!!

ناس كتير اوي ممكن تفتكر انها هتعيش حياتها وهتموت وتتحاسب عن كل كبيرة وصغيرة بس يمكن مايجيش في دماغها ان القيامة ممكن تقوم في اي لحظة.بذمتك مقولتش اصل القيامة ليها علامات ولسه مابانتش وان شاء الله ربنا يهدينا وكل كلام التسويف ده كله.
طب بجد افرض واحنا قاعدين كده على القهوة جت علامات القيامة وربنا قادر على كل شيئ وقادر يخلي العلامات ديه تيجي من غير ماانت تحس بيها او تدركها وفي غفلة تلاقي القيامة قامت والبس يامعلم.
اياك تفتكر ان عشان القيامة تقوم لسه قدامها شوية او ان الدنيا فيها خير عشانماتقومش اصل عمر الناس ماهتكون متوقعة ان القيامة قربت.
اكيد الناس هتتاخد على غفلة ياترى انت جاهز ولا لأ؟
وخلى بالك الواحد يبعث على هيئة اخر حاجة كنت بتعملها.... هارشين ولا ايه
ربنا معانا ويهدينا

3 comments:

ربيع said...

هو انا ما سألتش نفسي السؤال ده قبل كده ، بس أكيد خلال السنين اللي فاتت دي في عمر الاسلام فيه ناس سألت نفسها ، النكتة بقى ان ماحدش عرف حد سأل نفسه السؤال ده ، ليه؟ لأنه سؤال أهبل
الأصح تقول انك ممكن تموت مره واحده ، بس انت كده ماقلتش جديد ، انت بتعيد كلام اتقال ميت مره
أما حته القيامة تقوم مره واحده و كأن ربنا عايزنا مانخدش بالنا في حركه من حركاته السريعه المريعه زي ما سيادتك بتشرح ، عشان يدخل أكبر عدد من الناس في الشواية الكبيرة بتاعته ، فده كلام أهبل ، و لو ربنا بيفكر زي ما سيادتك بتفكر كان زمان حسنى مبارك بقى نبي
روح يا أخي ضحكتني في العيد

ayklaam said...

شكرا على رأيك ياربيع. في الحقيقة انا كتبت الموضوع ده عشان ممكن افكر شوية ان احنا مش مخلدين وان لو زي ماحنا فاكرين ان اخرتنا الموت فانا برده بفكر ان في حساب. انا واحد من الناس اللي انشغلت في الدنيا الزحمة ومشيت زي مالناس ماشية بس لازم الواحد يقف ويفتكر تاني. الموضوع كله عبارة عن تذكرة مش اكتر. انا بحب اظرح اشئلة وكل واحد يشوفها زي ماهوا عايز
بس انا مفهمتش ازاي يعني مبارك هيكون نبي. مفهمتش اصدك ايه

Anonymous said...

jameel in el wahed yfkr we yzkr nfsh bs alagmal anh ya7'd rd f3l egabi b3d ma ytzkr.we ll3lm 3lamat assa3h as3'ra aktmlt .ht3ml aeh b2a dlw2te....wla a2olk ياترى انت جاهز ولا لأ؟